Thursday, May 24, 2012

Ten minute before I open my fast today.

| | 1 budak manis :)
Muka lapar.

:) Huwar akhirnya mid year exam met the end. and yesterday bru ummi thu itu adalah exam pertengahan tahun. haha preparation zero, padam muka! so post kali nih cuma nk citer pasal satu blog akak ni..as usual sya suka review psal blog people that inspire me.

The difference of her blog with mine is the contents. Blog dia full of da'wah, meaningful words and hadith that sometimes totally inspire me.
She's so great in drawing dan dia guna kelebihan itu ke jalan yang benar. Tak mcam saya, sibuk duk draw anime couple and gift it to my friends. :( Masyallah. Then, she also good in english..speaking? tak payah cakap..bulat mata kita yang duk nengok~hehe
oaah2, sya pun kenal dia melalui You Tube pasal video urmm...Khemah i think// terlupa sudahh..

What I've learned from her is,   no no it should be are..sbb ianya tll bnyak. ^^ especially the talent that i had that not every people have it. ya sya tak ptt mensia sia kannya. Insyallah, i'll use it on the right path. =) (bukannya nk bangga ek)
Anyway, thanks sis Aisyah Shakirah. I'm really proud with your faith to ya Rabbi and Rasullulah that made me more stronger than before. Alhamdulilah, Allah met me (wlaupun bukan face to face) with a special person like you.  Untunglah sapa jd kawan dia. Jeles2 (lebih2 lh plak ak nih,hehe)

Ummi jgak tertarik dngan satu entry dlam blog dia..

Kehadapan Sahabat

Buat semua sahabatku di luar sana:

Pernah Rasulullah s.a.w. ditanya oleh para sahabat, 
“Apakah ciri-ciri seorang manusia yang boleh dijadikan sebagai teman yang baik? 

Baginda s.a.w. menjawab (dengan maksud),
 “Dia adalah teman yang bersama-sama membantu kita ketika mana kita mengingati Allah s.w.t. dan dia jugalah yang memberi peringatan kepada kita ketika mana kita alpa dan lalai dalam mengingati-Nya”.

Sahabat bertanya lagi, 
“Apakah pula ciri-ciri sahabat yang tidak baik?” 

Baginda s.a.w. membalas (dengan maksud), “Dia adalah teman yang bukan sahaja tidak membantu kita semasa kita mengingati Allah s.w.t. malahan dia juga tidak menegur semasa kita alpa dalam dosa dan maksiat.”

Cuba kita tanya diri kita. Siapakah sahabat kita sekarang?
Mungkin kita ramai kawan di luar sana. Di universiti, di kampung, di Facebook, di mana-mana sahaja. Tapi, dalam seramai kawan kita itu, berapa ramaikan yang benar-benar merupakan sahabat kita yang sejati?
Teman sejati bukanlah mereka yang sentiasa berada di samping kita. Tetapi teman yang baik adalah teman yang sering mengajak kita untuk melakukan amal kebaikan.
Teman yang baik juga saling tegur-menegur bukan kerana untuk menunjuk kepandaiannya tetapi bimbang akan sahabatnya daripada terjerumus kepada dosa dan kemurkaan Allah Ta’ala.
Renungilah dan hayatilah bagaimana Rasulullah s.a.w. mengajar kita mencari seorang sahabat yang sejati.
Betapa Allah Taala memuliakan sebuah persahabatan sehingga menjadi suatu yang diirikan oleh golongan para Nabi a.s. dan para syuhada.
Syaratnya, persahabatan yang terjalin hendaklah di atas landasan iman dan taqwa. Kasih sayang antara mereka adalah untuk masing-masing melihat pembentukan diri yang dihalatujukan untuk memperoleh keredhaan Yang Maha Esa.
Cubalah kita cerminkan kembali kepada diri kita. Adakah insan yang rapat dan hampir dengan kita memiliki ciri-ciri sepertimana yang diajar oleh Allah Ta’ala dan rasul-Nya? Atau adakah diri kita sendiri yang merupakan sahabat kepada orang lain turut memiliki ciri-ciri ini?
Renungi diri kita, adakah selama kita berkawan dengan mereka, pembinaan diri kita dari segi ilmu, akhlak dan segenap aspek kehidupan kita hanya ditujukan untuk mendapat keredhaan-Nya atau adakah sebaliknya?



Merenung diri ini sekejap... TT_TT


ONE DAY I WANT TO FIND A FRIEND LIKE YOU 
OR MAYBE  YOU ^//_//^

TO GUIDE ME..

1 budak manis :):

aisyahshakirah said...

I'd love to be your friend :) Nice entry, keep on writing dear! :D
Salam ukhuwwah fillah (Y)

 
Twitter Facebook Dribbble Tumblr Last FM Flickr Behance